جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اسدی

حوزه/ معاون آموزش موسسه امام خمینی گفت: اسلامی سازی  علوم انسانی کار دانشگاه نیست بلکه کار حوزه هاست و این موسسه روی این کار متمرکز شده است، امروزه این گفتمان مشترک بین صاحبان اندیشه بیشتر می شود که علوم انسانی باید اسلامی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین اسدی معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره امروز در اردوی آموزشی زیارتی دانش پژوهان جدیدالورود موسسه که در مشهد اردهال درحال برگزاری است در سخنانی به تبیین جایگاه علم و عالم در اسلام پرداخت و گفت: پیامبر فرمودند "ما خرج رجل من بیته یطلب علما إلّا سهل اللَّه له طریقا إلی الجنّه"؛ هر کس از خانه خویش به جستجوی علمی برون شود خدا برای وی راهی بسوی بهشت بگشاید؛ این حدیث شریف اهمیت جایگاه علم را به خوبی نشان می دهد.

وی افزود: شما دانش پژوهان جدیدالورود که به این مسیر آمده اید برای ما احراز شده که حدنصاب های لازم را دارید و به لحاظ استعداد، شرایط و انگیزه می توانید کارهای علمی و پژوهشی محوله را انجام دهید.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره خاطرنشان کرد: شرایط خوبی امروز برای تحصیل دانش پژوهان مهیاست، ما بستر را فراهم می کنیم و هرکسی خودش سستی کند باید پاسخگوی خداوند متعال باشد؛ امروزه نیازها بالاست و نیازمند کارهای علمی بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با اشاره به زحمات علامه مصباح یزدی ره در پایه ریزی موسسه امام خمینی ره گفت: این فعالیت ها حاصل تلاش های علمی علامه مصباح از قبل از انقلاب است که نتیجه اش در سال ۱۳۷۴شد موسسه امام خمینی ره و رهبری معظم انقلاب تشریف آوردند و آن را افتتاح کردند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: در این موسسه بنا بر این است که ما با هویت حوزوی و طلبگی خودمان تلاش کنیم دانشگاهیان ما را به عنوان یک پژوهشگر ببینند و ارتباط بیشتری با دانشگاهیان برقرار کنیم تا علاوه بر مسیر طلبگی خودمان و تحصیل علوم حوزوی یک مسیر علمی دانشگاهی نیز طی کنیم و با دو بال حوزه و دانشگاه مثمر ثمر واقع شویم.

وی گفت: ما رشته های وزارت علوم را پیگیری می کنیم اما هدف موسسه تاسیس یک دانشگاه کنار سایر دانشگاه ها نیست، اینکه علامه مصباح ره فکر تاسیس این موسسه افتادند به این خاطر بود که علوم موجود دانشگاه که محصول غربی هاست و به همان شکل غربی تدریس می شود با مبانی دینی ما همسو نبود و لازم بود این علوم انسانی یک بازطراحی شوند.

وی ابراز داشت: اسلامی سازی علوم انسانی کار دانشگاه نیست بلکه کار حوزه هاست و این موسسه روی این کار متمرکز شده است، امروزه این گفتمان مشترک بین صاحبان اندیشه بیشتر می شود که علوم انسانی باید اسلامی شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی گفت: تربیت نیروهای توانمند برای ورود به عرصه اسلامی سازی علوم انسانی وظیفه موسسه است که معاونت آموزش آن را پیگیری می کند.

وی افزود: ما در این مسیر کار علمی بر عهده گرفته ایم و باید به عنوان محقق و پژوهشگر، علوم انسانی را نظریه پردازی و اسلامی کنیم که البته این کار زمان بر و دشواری است.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: تا الان حدود ۵ هزار فارغ التحصیل از ابتدای تاسیس موسسه داشته ایم که حدود ۱۵۰۰ نفر فارغ التحصیل ارشد و دکتری و تحصیلات تکمیلی بوده است.

وی در پایان گفت: امسال نیز در ۱۳ رشته در مقطع کارشناسی پذیرش داشته ایم و ۳ رشته هم به صورت مجازی پذیرش شده اند، در ۵ رشته نیز کارشناسی ارشد پذیرش داشته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha